ΤΑ… ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ!!

2023-01-27

Άρθρο συντάκτη της ιστοσελίδας μας 

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ!! ΑΝ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΑΚΟΜΗ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ ΤΗ ΦΩΝΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ!!

Ύστερα από συζητήσεις με πολίτες αλλά και αυτοδιοικητικούς, αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων και ειδικότερα για τη συμπεριφορά ορισμένων Δημοτικών Συμβούλων κατά τις συνεδριάσεις, και ύστερα από αίτημα τους, αναδημοσιεύουμε επικαιροποιημένο προγενέστερο άρθρο μας, σχετικά με το θέμα αυτό. Διαβάστε και θα καταλάβετε...

Φαίνεται ότι κάποιοι Δημοτικοί Σύμβουλοι, στους τέσσερις Δήμους της Π.Ε Πέλλας-αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα-, μάλλον παρεξήγησαν και ερμήνευσαν εσφαλμένα το γνωστό γνωμικό '' "κρείττον εστί το σιγάν του λαλείν", δηλαδή ''καλύτερα να σιωπά κανείς παρά να μιλάει''!!

Παρακολουθώντας λοιπόν τα Δημοτικά Συμβούλια, είτε διά ζώσης, στην προ Κορονό-ιού εποχή, είτε μέσω διαδικτύου κατά τη διάρκεια του Κορονό-ιού, δυστυχώς διαπιστώνουμε, αλλά μαζί με εμάς και αρκετοί δημότες, ό,τι αρκετοί από τους Δημοτικούς Συμβούλους, είτε της συμπολίτευσης είτε γενικά της αντιπολίτευσης, αλλά ακόμη και κάποιοι Αντιδήμαρχοι!!, παρίστανται στις συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων, μόνο και μόνο, έτσι για να παρίστανται!

Τι σημαίνει αυτό; Ότι έρχονται στα δημοτικά συμβούλια, μάλλον από υποχρέωση ή πολλάκις και από αγγαρεία, ψηφίζοντας απλά ΝΑΙ ή ΟΧΙ, χωρίς σχεδόν καμία φορά να έχουν λάβει τον λόγο- ενίοτε χωρίς να γνωρίζουν και το περιεχόμενο των υπό ψήφιση θεμάτων!!- και χωρίς να πουν τις απόψεις και προτάσεις του για τα θέματα και μάλιστα... πρωτοκλασάτοι σύμβουλοι που εκλέχθηκαν με μεγάλο αριθμό ψήφων!!.

Το μόνο που επιδιώκουν κάποιοι και κάποιες από αυτούς, είναι να βγουν καλές φωτογραφίες σαν να βρίσκονται σε πασαρέλα!! για να θαυμάσουν τον εαυτό τους μετά στα διάφορα σάιτ της περιοχής!!

Μάλιστα υπάρχουν-ευτυχώς ελάχιστοι- Δημοτικοί Σύμβουλοι αλλά και εν ενεργεία Αντιδήμαρχοι!!, τη φωνή των οποίων, αν και έχουν περάσει σχεδόν 3,5 χρόνια!!, δεν έχουμε ακούσει ακόμη!!

Αντίθετα, κάποιοι από αυτούς κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων, όταν αυτές πραγματοποιούνταν διά ζώσης, μιλούν στα κινητά τους ή στέλνουν μηνύματα ή παίζουν με αυτά διάφορα παιχνίδια στο διαδίκτυο αφού σε κάθε περίπτωση το ΙΝΤΕΡΝΕΤ και το WIFI είναι ελεύθερο, ή πηγαινό/έρχονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα από την αίθουσα, για τσιγάρο, κουτσομπολιό κλπ, αναγκάζοντας πολλές φορές τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου να παίζει και τον ρόλο του... Χωροφύλακα!!

Τώρα τελευταία μάλιστα παρατηρείται και ένα άλλο φαινόμενο, αυτό της αποχής από τις συνεδριάσεις, κυρίως συμβούλων τις αντιπολίτευσης, με έωλες και αστείες δικαιολογίες!!.

Και όμως κ.κ σύμβουλοι. Οι δημότες σας έστειλαν εκεί και σας θέλουν ενεργούς και δραστήριους, με προτάσεις, απόψεις και λύσεις και όχι απλά να συμφωνείτε ή να διαφωνείτε με τα προς συζήτηση-ψήφιση θέματα, μόνο και μόνο για να κάνετε την κακώς εννοούμενη αντιπολίτευση, αλλά και να ενημερώνεται υπεύθυνα τους συμπολίτες σας.

Πέραν των ανωτέρω, μία άλλη διαπίστωσή μας είναι και η παντελής σχεδόν απουσία πολιτών στις συνεδριάσεις, είτε διά ζώσης πριν Κορονό-ιού, είτε όπως είναι σήμερα, διαδικτυακά, τις οποίες και ορθώς ο Νομοθέτης έχει ορίσει να είναι ανοιχτές για το κοινό, προκειμένου, δουν, ακούσουν, ενημερωθούν, αλλά και να γίνουν αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες, εάν η ψήφος τους έπιασε τόπο και εάν με αυτήν (ψήφο) έστειλαν στις θέσεις αυτές τα κατάλληλα άτομα.

Σίγουρα η παρουσία των πολιτών στις συνεδριάσεις, θα έκαναν πολλούς από αυτούς να άλλαζαν γνώμη για την αυτοδιοικητική τους ετυμηγορία, ενώ είναι βέβαιο ότι (η παρουσία τους) θα άλλαζε και τον τρόπο συμπεριφοράς πολλών ... ανενεργών πολιτικά δημοτικών συμβούλων!!

Εν κατακλείδι, θα πρέπει το εκλογικό Σώμα να αναρωτηθεί:

ΤΕΛΙΚΑ ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΥΣ Ή ΤΟΥΣ ΑΡΕΣΤΟΥΣ;

Διαβάστε παρακάτω την υπ΄αριθ, 86/20.8.2019 Εγκύκλιό του ΥΠ. ΕΣ, που αποτελεί  Οδηγό για τους Δημοτικούς Συμβούλους.

Οι υποχρεώσεις των Δημοτικών Συμβούλων - Εγκύκλιος του Υπουργείου

Ο Δημοτικός Σύμβουλος, όπως αναγράφεται στον Οδηγό, οφείλει:

- Να μετέχει σε όλες τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ή των Επιτροπών στις οποίες είναι μέλος.

- Να διαθέτει πάντα τον απαραίτητο χρόνο και να προετοιμάζεται για τις συνεδριάσεις αφού έχει λάβει γνώση, έγκαιρα, όλων των εισηγήσεων και των στοιχείων που αφορούν τα θέματα της ημερήσιας διάταξης.

- Να εκτελεί με επιμέλεια τα καθήκοντά του και κάθε εργασία που του αναθέτει το Συμβούλιο.

- Να γνωρίζει το πλαίσιο λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου. Για το λόγο αυτό πρέπει να μελετήσει τον Κανονισμό λειτουργίας του δικού του Δημοτικού Συμβουλίου. Σε περίπτωση που το οικείο Συμβούλιο δεν έχει δικό του Κανονισμό, είναι σε ισχύ ο πρότυπος Κανονισμός λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου.

- Να γνωρίζει, ιδιαίτερα, τον τρόπο λήψης των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου και των άλλων οργάνων του Δήμου.

- Να εκφράζει τη γνώμη του και να ψηφίζει κατά συνείδηση, αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συνόλου των δημοτών.

- Να ζητά δια του Προέδρου, από το Δήμαρχο, την Οικονομική Επιτροπή, την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και τους Αντιδημάρχους πληροφορίες και συγκεκριμένα στοιχεία, που είναι χρήσιμα για την άσκηση των καθηκόντων του.

- Να καταθέτει γραπτές ερωτήσεις, δια του Προέδρου προς το Δήμαρχο και τα αρμόδια όργανα του Δήμου.

Προκειμένου οι Δημοτικοί Σύμβουλοι να ασκήσουν με τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο την εντολή που έχουν λάβει, χαίρουν μιας σειράς διευκολύνσεων, που συνιστούν την ιδιαίτερη καταστατική τους θέση.

Ωστόσο, η μη εκτέλεση των υποχρεώσεων εκ μέρους του Δημοτικού Συμβούλου, μπορεί να του επιφέρει την ποινή της αργίας ή ακόμα και της έκπτωσης.

Έτσι, ενδεικτικά, ένας Δημοτικός Σύμβουλος:

- Δεν μπορεί να απουσιάζει αδικαιολόγητα από 3 συνεχείς συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ή να μην εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει τους 3 συνεχείς μήνες μέσα στο έτος, χωρίς την άδεια του Συμβουλίου.

- Δημοτικός Σύμβουλος που είναι Αντιδήμαρχος δεν επιτρέπεται να απουσιάσει περισσότερο από 30 ημέρες συνολικά κάθε χρόνο, χωρίς άδεια του Δημοτικού Συμβουλίου. Η απουσία αυτή μπορεί να παρατείνεται για εξαιρετικούς λόγους έως 3 μήνες, με άδεια του Συμβουλίου.

- Δεν μπορεί να μετάσχει στη συζήτηση ενός θέματος ή στην κατάρτιση αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου εφόσον ο ίδιος, ο/η σύζυγός του ή συγγενής του έως το δεύτερο βαθμό εξ αίματος ή εξ αγχιστείας ή πρόσωπο προς το οποίο διατηρεί στενό δεσμό, έχει υλικό ή ηθικό συμφέρον.

- Εάν είναι Αντιδήμαρχος, μέλος της Οικονομικής Επιτροπής ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει ετήσια δήλωση για την περιουσιακή του κατάσταση σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και να τη δημοσιοποιεί με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Δήμου.

- Είναι υποχρεωμένος να δηλώνει κάθε προσωπικό συμφέρον (ιδιοκτησιακό ή οικογενειακό) που έχει σχέση με τα θέματα του Δήμου, καθώς και να ενθαρρύνει και να προωθεί κάθε μέτρο που προάγει τη διαφάνεια και την καταπολέμηση της διαφθοράς, στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους και λειτουργίας του Δήμου.

Επιπλέον, στην Εγκύκλιο σημειώνεται πως το αξίωμα του Δημοτικού Συμβούλου είναι αξίωμα ιδιαίτερα τιμητικό. Χαίρει άμεσης δημοκρατικής νομιμοποίησης αφού ο Δημοτικός Σύμβουλος εκλέγεται από το τοπικό εκλογικό σώμα με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Ως αιρετός εκπρόσωπος της τοπικής κοινωνίας και ως μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, ο ρόλος του Δημοτικού Συμβούλου είναι εξαιρετικά σημαντικός. Αυτό γιατί μπορεί να συμβάλλει στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού προγράμματος για την αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της περιοχής του, στην αντιμετώπιση τοπικών προβλημάτων, στην υλοποίηση κοινωνικών δράσεων, στην οικονομική ανάπτυξη και στη διοίκηση του Δήμου εν γένει.

Ο Δήμος είναι αυτοδιοικούμενο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, διακριτό από το Νομικό Πρόσωπο του Κράτους. Χαίρει κατοχυρωμένης από το Σύνταγμα αυτοτέλειας σε σχέση με το Κεντρικό Κράτος, και έχει τεκμήριο αρμοδιότητας για την διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, τις οποίες διοικεί με αιρετούς εκπροσώπους που αναδεικνύονται από το τοπικό εκλογικό σώμα.

Ο Δήμος διαθέτει έναν πλήρη υπηρεσιακό μηχανισμό. Η διάρθρωση, οι αρμοδιότητες και το προσωπικό αποτυπώνονται στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) κάθε Δήμου. Ορισμένες από τις αρμοδιότητές του δεν ασκούνται από τις Υπηρεσίες του, αλλά από τα Νομικά του Πρόσωπα (Δημοσίου Δικαίου ή Επιχειρήσεις), τα οποία έχουν διακριτές διοικήσεις. Ο Δημοτικός Σύμβουλος θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζει τόσο τον ΟΕΥ όσο και το πλαίσιο λειτουργίας των Νομικών Προσώπων του Δήμου του.

Το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το κυρίαρχο όργανο του Δήμου και έχει γενική αποφασιστική αρμοδιότητα για όλα τα θέματα που τον αφορούν και δεν ανήκουν στις αρμοδιότητες των άλλων οργάνων (Δημάρχου, Εκτελεστικής Επιτροπής, Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής). Το μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί να συμμετέχει στα υπόλοιπα συλλογικά όργανα διοίκησης, δηλ. στην Οικονομική Επιτροπή, η οποία είναι επιφορτισμένη με λειτουργίες οικονομικού ελέγχου και τακτικής παρακολούθησης της υλοποίησης του προϋπολογισμού, και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, η οποία έχει σημαντικές αρμοδιότητες σε θέματα ποιότητας ζωής καθώς και σε θέματα πολεοδομικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Μπορεί επίσης, να αποκτήσει την ιδιότητα του Αντιδημάρχου.

Η δράση του Δήμου εποπτεύεται από τις Υπηρεσίες της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μέχρι την έναρξη λειτουργίας των Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ και την επιλογή των αντίστοιχων Εποπτών ΟΤΑ. Η εποπτεία αυτή περιορίζεται αυστηρά σε έλεγχο νομιμότητας της δράσης των πράξεων του και σε πειθαρχικό έλεγχο των Αιρετών. Δεν επιτρέπεται να εμποδίζεται η πρωτοβουλία και η ελεύθερη δράση τους.

27/01/2023