ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ: ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΘΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΤΙΣ ΑΠΑΤΕΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΚΛΠ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ …
Διαβάστε χρήσιμες συμβουλές για το πως μπορείτε να αποφύγετε τα κόλπα των απατεώνων προκειμένου να μην πέσετε θύματά τους:
Τηλεφωνικές απάτες:
1 η μέθοδος: δήθεν πρόκληση ατυχήματος από συγγενικό πρόσωπο και δήθεν αποφυγή ποινικών συνεπειών με καταβολή χρημάτων ή και κοσμημάτων («συγγενής» = «δράστης»)
2 η μέθοδος: δήθεν νοσηλεία συγγενούς λόγω τροχαίου ατυχήματος με ανάγκη επείγοντος χειρουργείου που απαιτεί καταβολή σημαντικού χρηματικού ποσού («συγγενής» = «θύμα»)
3 η μέθοδος: επιστροφή χρημάτων από ασφαλιστικά ταμεία, εφορία, επιδοτήσεις Οι δράστες προκαλούν τον «πανικό» στα θύματα, στοχεύουν στον «αιφνιδιασμό» και είναι πολύ φορτικοί όταν πιθανολογούν ότι θα ενδώσουν, δηλαδή μπορεί να γίνουν και αλλεπάλληλες κλήσεις.
Προσποιούνται γιατρούς, δικηγόρους, αστυνομικούς, λογιστές, και έχουν «λέγειν», μπορεί να χρησιμοποιήσουν «επαγγελματική» ορολογία γιατί ακριβώς δουλεύουν «επαγγελματικά» στις απάτες (έχουν δυνατότητα για δεκάδες κλήσεις την ημέρα).
Αξιοποιούν γεγονότα και καταστάσεις που απασχολούν την κοινή γνώμη και μπορούν να φέρουν το θύμα σε κατάσταση πανικού - σύγχυσης (π.χ. κορονοϊός à δήθεν συνεργείο του Δήμου που πάει να απολυμάνει το χώρο, νερά πεσμένα (;) έξω από την πόρτα à συνεργείο ΕΥΔΑΠ).
Συνήθως καλούν σε σταθερά τηλέφωνα ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του θύματος μέσω του τηλεφωνικού καταλόγου και να έχουν διεξάγει πρώτα μία «άτυπη» έρευνα (π.χ. πώς λέγεται και πού δουλεύει ο γιός κ.λπ.).
à Μην φανεί παράξενη η «εσωτερική» πληροφόρηση (άντληση στοιχείων από αρχές / υπηρεσίες που τα τηρούν νόμιμα). Μπορεί να καλέσουν και σε κινητό τηλέφωνο (το βρίσκουν π.χ. από επαγγελματικούς καταλόγους, ή αγγελίες στο διαδίκτυο κ.λπ.) και σ' αυτήν την περίπτωση «επιβάλλουν» στο θύμα να «κρατάει» ανοικτό σε κλήση το κινητό όσο το καθοδηγούν, ώστε αφενός μεν να μην μπορεί το ίδιο να επικοινωνήσει με τρίτους, αφετέρου να μην μπορούν και οι συγγενείς / φίλοι να έρθουν σε επικοινωνία μαζί του.
Ζητούν επίμονα συνάντηση στο σπίτι ή άλλο προκαθορισμένο σημείο για παραλαβή των χρημάτων και όχι μετάβαση σε τράπεζα:
- για να μην φαίνεται η κατάληξη των χρημάτων,
- γιατί θα υπάρχει χρόνος διασταύρωσης της παραπλανητικής «πληροφόρησης» με τρίτα άτομα,
- γιατί υπέργηρα άτομα δύσκολο να χρησιμοποιήσουν ΑΤΜ για κατάθεση και μπορεί να γίνει και «λάθος»)
- στις τράπεζες συνήθως υπάρχουν κάμερες που θα καταγράψουν τις κινήσεις τους
Όμως:
Ποτέ μια δημόσια υπηρεσία δεν θα έρθει από το σπίτι σας για να ζητήσει καταβολή χρημάτων ή κοσμημάτων.
Ποτέ μια ιδιωτική κλινική δεν θα στείλει «εισπράκτορες» στο σπίτι συγγενούς.
Ποτέ δεν πρόκειται να γλιτώσει κάποιος τη «φυλακή» πληρώνοντας επί τόπου αντίτιμο στο «κράτος».
Ποτέ δεν πρόκειται να μην εξυπηρετηθεί κάποιος σε επείγουσα περίπτωση σε κρατικά νοσοκομεία εάν δεν «πληρώσει» προηγουμένως.
Ποτέ δεν προσπαθούμε να μιλήσουμε με τον συγγενή μας με την ίδια τηλεφωνική συσκευή και γραμμή από την οποία μας καλούν.
Ζητήστε από τον πάροχο να μετατρέψει την ιδιωτική τηλεφωνική σταθερή σύνδεσή σας σε απόρρητη.
Απάτες με χρήση κινητών και χρηματοπιστωτικού συστήματος:
- Πρόσβαση σε e - banking με υφαρπαγή κωδικών
- Δήθεν επιστροφή χρημάτων επειδή οι ίδιοι μετέφεραν μεγαλύτερο ποσό για αγορά προϊόντος (στέλνουν και ένα πλαστό αποδεικτικό συναλλαγής στο viber).
- Πολύ σύνηθες είναι το κόλπο με τα «Λεφτά στο λεπτό» μέσω Τράπεζας Πειραιώς (ο δράστης δεν χρησιμοποιεί τραπεζική κάρτα για την ανάληψη, αν και πρόσφατα η ανωτέρω τράπεζα αναβάθμισε το σύστημα ασφαλείας ως προς την τελική εκταμίευση του ποσού).
- Συγγενικό πρόσωπο ή το ίδιο το θύμα δήθεν δικαιούται επιστροφή υψηλού χρηματικού ποσού από τα ασφαλιστικά ταμεία, σύνταξη, επιδοτήσεις, βοηθήματα τύπου «pass» κ.λπ. για τη λήψη του οποίου απαιτείται η πληρωμή ορισμένων παραβόλων ή η προκαταβολή ποσών, ή επίσης διευθέτηση υπέρογκου φόρου που επέβαλε «ξαφνικά» η εφορία, οι δε δράστες εμφανίζονται ως οι «λογιστές» ή συνηθέστερα «βοηθοί» αυτών που πρόσφατα προσελήφθησαν (και άρα λογικό είναι να μην τους «γνωρίζει» το θύμα), οι οποίοι έχουν αναλάβει τα διαδικαστικά ζητήματα για τη λήψη των χρημάτων αυτών.
Δια ζώσης απάτες:
- 2-3 άτομα χτυπάν το κουδούνι και προσποιούνται ότι είναι από ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, Ο.Τ.Ε., συντηρητές πολυκατοικίας, κ.λπ.
- 2-3 άτομα προσποιούνται ότι θέλουν να νοικιάσουν διαμέρισμα της οικοδομής (μπορεί να έχει αγγελία κάποιο από αυτά) και ζητούν να τους δείξετε χώρους κοινόχρηστους ή το ίδιο σας το διαμέρισμα που είναι «ίδιο» με το από κάτω κ.λπ. ή οι δράστες εμφανίζονται ως υποψήφιοι ενοικιαστές σε ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, οι οποίοι διαμένουν έναντι των υπό ενοικίαση διαμερισμάτων και με τη μέθοδο της απασχόλησης, ένας εκ των δραστών εισέρχεται στην οικία του ιδιοκτήτη, η πόρτα της οποίας έχει παραμείνει ανασφάλιστη και αφαιρεί χρηματικά ποσά και τιμαλφή.
- Άτομα προσποιούνται ότι πωλούν αντικείμενα και ζητούν να μπουν σπίτι να σας κάνουν επίδειξη
. · Εμφανίζονται τουλάχιστον δύο άτομα ώστε ο ένας να απασχολεί το θύμα και ο άλλος να δρα ανενόχλητος και μπορεί να επικαλεστούν π.χ. δυσμενείς καιρικές συνθήκες (καύσωνας - κρύο - βροχή) για να τους «λυπηθείτε» και να τους βάλετε στο σπίτι σας.
- Άτομα κάνουν «έρανο» για φιλανθρωπικά σωματεία έχοντας μαϊμού διπλότυπο απόδειξης, με το σήμα γνωστών σωματείων (π.χ. «Η ΑΓΑΠΗ»).
- Άτομα περιμένουν στο ΑΤΜ και «προστρέχουν» αυτόκλητοι να σας βοηθήσουν στην ανάληψη χρημάτων ή τραβάν την προσοχή σας την ίδια την ώρα της ανάληψης. à δεν δίνουμε την κάρτα μας σε αγνώστους ούτε πάμε ΑΤΜ εάν δεν γνωρίζουμε τη χρήση του παρά μόνο συνοδεία προσώπου της εμπιστοσύνης μας.
- Εναγκαλισμός (προσποιούνται γνωστά σας πρόσωπα που έχετε χρόνια να δείτε, προβαίνουν σε «αγκαλιές» - «φιλιά» με ταυτόχρονη ακατάσχετη φλυαρία και αφαιρούν αλυσίδα από το λαιμό, πορτοφόλι κ.λπ.).
Τρόποι προφύλαξης - αντίμετρα:
- Δεν αφήνουμε άγνωστα άτομα να μπούνε στο σπίτι μας και εάν είναι φορτικοί προειδοποιούμε ότι θα καλέσουμε άμεσα την Αστυνομία (δύσκολα αυτά τα άτομα θα χρησιμοποιήσουν βία γιατί αμέσως διαπράττουν ληστεία = κακούργημα).
- Επικοινωνούμε π.χ. με διαχειριστή, φερόμενο αποστολέα δέματος κ.λπ. για διασταύρωση στοιχείων.
- Εάν παρ' ελπίδα επιτρέψουμε σε άγνωστα άτομα να εισέλθουν στην κατοικία μας, δεν τους αφήνουμε να μεταβούν σε χώρους που φυλάμε χρήματα ή κοσμήματα (π.χ. ένας υπάλληλος της υπηρεσίας ύδρευσης δεν δικαιολογείται να θέλει να «δει» την κρεβατοκάμαρά μας) και προσέχουμε πάντοτε τα προσωπικά μας αντικείμενα.
- Καλούμε πάντοτε την Αστυνομία να αναφέρουμε το συμβάν ακόμη και εάν είναι περίπτωση απόπειρας, χωρίς να φοβόμαστε μην εμπλακούμε σε ποινικές διαδικασίες και τρέχουμε στα δικαστήρια.
- Συγκρατούμε χαρακτηριστικά δραστών, πινακίδες οχημάτων, δρόμους προσέγγισης - διαφυγής και οτιδήποτε σχετικό μπορεί να βοηθήσει την Αστυνομία.
- Εάν έγινε χρήση κινητού τηλεφώνου για την απάτη, επικοινωνούμε με το 100 δίνοντας τον αριθμό (σε λίγες μέρες βέβαια τον αλλάζουν οι δράστες)
. · Εάν μας έχουν υποκλέψει στοιχεία της τραπεζικής κάρτας ή του λογαριασμού, επικοινωνούμε άμεσα με την τράπεζα ζητώντας το «πάγωμα» / «μπλοκάρισμα» αυτών (στο πίσω μέρος της κάρτας γράφει τον τηλεφωνικό αριθμό της τράπεζάς μας)
- Δεν δίνουμε τηλεφωνικά ή δια ζώσης χε κανέναν κωδικούς κάρτας ή τραπεζικού λογαριασμού, ούτε καν ολόκληρο ή τα πρώτα ψηφία των αριθμών που αντιστοιχούν σ' αυτούς.
- Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και σχετικές δικαστικές αποφάσεις, εάν η τράπεζα δεν λάβει τα αναγκαία μέτρα για την αποφυγή απάτης σε βάρος των πελατών της ή δεν προβεί άμεσα σε ακύρωση της μεταφοράς, τότε ευθύνεται η ίδια και υποχρεούται να αποζημιώσει τον πελάτη - παθόντα για τη σε βάρος του τελεσθείσα απάτη.
- Όταν οι δράστες πηγαίνουν σε σπίτια, προσέχουν πολύ τις κάμερες που μπορεί να υπάρχουν (άρα και μια ψεύτικη κάμερα μπορεί να «κάνει δουλειά»).
Αίτια άνθησης απατών:
- Από την εποχή του κορονοϊού και μετά γνωρίζουν τεράστια άνθιση οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, άλλωστε οι δράστες λόγω των τότε περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας μετεξέλιξαν τους τρόπους προσέγγισης των θυμάτων από «φυσική» επαφή σε ηλεκτρονική / τηλεφωνική, διαπίστωσαν ότι αυτό εκτός από αποτελεσματικό (με ελάχιστες πιθανότητας άμεσου εντοπισμού τους από τις διωκτικές αρχές αφού δρουν «απομακρυσμένα», με δυνατότητα «πολλαπλών» προσπαθειών ανά την Επικράτεια χωρίς να μετακινούνται από το «ορμητήριό» τους, βλ. φυλακή κ.λπ.) είναι και ιδιαίτερα προσοδοφόρο (πρόσβαση σε έναν ηλεκτρονικό λογαριασμό θύματος και διαχείρισή του από τους δράστες ισοδυναμεί με δυνατότητα πλήρους αφαίρεσης του ποσού που διατηρείται εκεί).
- Πολύ ελαφρές ποινικές κυρώσεις για τους δράστες και δυνατότητα απαλλαγής εάν αποζημιώσουν (υποχρεωτικά παύει η ποινική δίωξη - έμπρακτη μετάνοια). Στατιστικά, ένα μικρό ποσοστό των αδικημάτων (απατών εν προκειμένω) εξιχνιάζεται και επομένως «συμφέρει» τους δράστες να αποζημιώσουν τα θύματα που αντιστοιχούν σ' αυτές τις λίγες περιπτώσεις, κρατώντας για τον εαυτό τους τα ποσά που αποκόμισαν από τις συντριπτικά περισσότερες αντίστοιχες λοιπές.
- Αδίκημα διωκόμενο κατ' έγκληση (εάν δεν υποβάλλει έγκληση ο παθών, δεν ξεκινά καν η ποινική διαδικασία). Και όπως λέει ο θυμόσοφος λαός μας «Ποιος θέλει να τρέχει σε δικαστήρια»;
- Τα άτομα τρίτης ηλικίας είναι συναισθηματικά πιο «ευάλωτα» σε συγκινησιακές φορτίσεις και επίσης είναι πιο πιθανό οι δράστες να «πέσουν μέσα» στην ύπαρξη π.χ. παιδιού σε ηλικία κατά την οποία οδηγάει και μπορεί να προκαλέσει τροχαίο ατύχημα, οι παθόντες να «δικαιούνται» αύξηση σύνταξης όντας συνταξιούχοι κ.λπ.
- Οι διαδικασίες για τη λήψη βοηθημάτων, επιδομάτων κ.λπ. γίνονται πλέον ηλεκτρονικά, τα άτομα τρίτης ηλικίας δεν έχουν καθόλου πρόσβαση ή έχουν μηδαμινή εξοικείωση στις αντίστοιχες ψηφιακές εφαρμογές και συνεπώς «βασίζονται» στον λογιστή τους για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων αυτών, τους οποίους και εμπιστεύονται απόλυτα.
- Με τον καταιγιστικό ρυθμό που χορηγούνται επιδόματα και μεταβάλλονται οι προϋποθέσεις καταβολής (χρονικές / ύψος αυτών / κριτήρια / χρόνοι καταβολής κ.λπ.) είναι αδύνατον ένα άτομο τρίτης ηλικίας να γνωρίζει τι δικαιούται, τι ύψος έχει το κάθε βοήθημα κ.λπ. επομένως είναι πιο «εύπιστο» στα λεγόμενα του δράστη χωρίς να μπορεί να ελέγξει τη βασιμότητα των όσων του «μεταφέρει» ο τελευταίος.
18/11/2023