ΑΡΙΔΑΙΑ: ΓΙΑΤΙ ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗ ΕΚ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΛΜΩΠΙΑΣ;
Παρατηρώντας
εδώ και αρκετό καιρό τον αριθμό αλλά και το περιεχόμενο των θεμάτων που συζητούνται
τόσο στις Οικονομικές Επιτροπές, όσο και στα Δημοτικά Συμβούλια του Δήμου
Αλμωπίας, αλλά και γενικότερα σε ολόκληρη τη χώρα, διαπιστώνουμε και βλέπουμε
στην πράξη την υποβάθμιση που έχει υποστεί το Δημοτικό Συμβούλιο και τη
γιγάντωση-αναβάθμιση της Οικονομικής Επιτροπής, σύμφωνα με το Νόμο περί
κυβερνησιμότητας που ψήφισε η Κυβέρνηση της Ν.Δ.
Ειδικότερα, βλέποντας τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, αυτά ανέρχονται για τις μεν Οικονομικές επιτροπές πάντα σχεδόν σε πάνω από 30-35 θέματα εκ των οποίων μάλιστα τα περισσότερα σημαντικά, εν αντιθέσει με τα θέματα της ημερήσιας διάταξης των Δημοτικών Συμβουλίων που ανέρχονται σχεδόν πάντα σε μικρότερο αριθμό, και μάλιστα κατά γενική ομολογία, πρόκειται για θέματα ήσσονος σημασίας!!
Για το λόγο αυτό και ορθώς, όπως παρατηρούμε στις Οικονομικές επιτροπές των Δήμων της Πέλλας συμμετέχουν και μάλιστα ανελλιπώς οι επικεφαλής των παρατάξεων, οι οποίοι και έχουν ενεργό ρόλο.
Με αφορμή λοιπόν όλων των ανωτέρω, κάτοικοι του Δήμου Αλμωπίας , αναρωτιούνται γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και στις συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου τους, στις οποίες, σχεδόν ποτέ, με εξαίρεση τις 2-3 πρώτες συνεδριάσεις δεν συνεδρίασε έκτοτε, ουδέποτε με πλήρη απαρτία, καθόσον απουσιάζει συστηματικά και για άγνωστο λόγο μέλος της επιτροπής που ανήκει στην αντιπολίτευση (όχι επικεφαλής παράταξης)...
... αλλά και το ακατάλληλο της ώρας των συνεδριάσεων, συνήθως 13.30 το μεσημέρι, που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τα υπόλοιπα μέλη της Οικονομικής επιτροπής που ανήκουν στην αντιπολίτευση, τα οποία το έχουν επισημάνει πολλάκις, ζητώντας οι συνεδριάσεις να γίνονται απογευματινές ή βραδινές ώρες, καθόσον λόγω της επαγγελματικής ιδιότητάς των, ενίοτε δεν δύνανται να μετέχουν την ώρα αυτή, με ότι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργία της εν λόγω επιτροπής και τον έλεγχο των υπό συζήτηση θεμάτων.
Ευθύνη φυσικά σε αυτό έχει και ο Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, ο οποίος αφενός δεν ικανοποιεί το αίτημά τους, στο μέτρο του δυνατού, αφετέρου δεν εφαρμόζει τον κανονισμό για την αντικατάσταση του παραπάνω μέλους της Επιτροπής, που απουσιάζει αδικαιολόγητα για πάνω από ένα χρόνο από τις συνεδριάσεις όπως προβλέπει ρητά και κατηγορηματικά το άρθρο 77 παρ. 4 του ν. 3852/2010 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, το οποίο αναφέρει : ''Αν ένα μέλος της επιτροπής απουσιάζει αδικαιολόγητα από τρεις (3) τουλάχιστον συνεχείς συνεδριάσεις, το δημοτικό συμβούλιο με πράξη του το αντικαθιστά!!.
Πιθανώς η όλη αυτή κατάσταση, να εξυπηρετεί την διοικούσα παράταξη του Δήμου Αλμωπίας, στη λήψη αποφάσεων και ψήφιση των θεμάτων.
Το θέμα αυτό μάλιστα έθιξε και κατά το παρελθόν η ιστοσελίδα μας, χωρίς φυσικά να δοθεί η αρμόζουσα και Νόμιμη λύση, ώστε οι κάτοικοι να έχουν μία ολοκληρωμένη αντίληψη και γνώση των όσων σημαντικών θεμάτων συζητούνται και τις αποφάσεις που λαμβάνονται στην Οικονομική επιτροπή, δεδομένου της υποβάθμισης των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου...
Ας αναλάβουν λοιπόν τις υποχρεώσεις αλλά και τις ευθύνες τους, ανάλογα, άπαντες, οι οποίοι όπως διατείνονται θέλουν και επιδιώκουν το καλό της Αλμωπίας!!
Δείτε παρακάτω τα σχετικά άρθρα που αφορούν τον τρόπο λειτουργίας ,αλλά και τις αυξημένες αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής, όπως αναγράφονται στα άρθρα 77 και 23 του Ν.3852/2010 όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν:
Άρθρο 77 - Λειτουργία Οικονομικής Επιτροπής - Επιτροπής Ποιότητας Ζωής - Αντικατάσταση άρθρου 75 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 75 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής :
«Λειτουργία της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής
1. Οι επιτροπές έχουν απαρτία, εφόσον τα μέλη που είναι παρόντα είναι περισσότερα από αυτά που απουσιάζουν. Οι επιτροπές συνεδριάζουν δημόσια και αποφασίζουν με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων. Σε περίπτωση ισοψηφίας επικρατεί η ψήφος του προέδρου. Αν σε δύο συνεχείς συνεδριάσεις δεν επιτυγχάνεται απαρτία ή απόλυτη πλειοψηφία, αρμόδιο να λάβει απόφαση είναι το δημοτικό συμβούλιο.
2. Αν απουσιάζει ή κωλύεται ο πρόεδρος της επιτροπής, προεδρεύει ο αντιπρόεδρος και, σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος του αντιπροέδρου, το μέλος της πλειοψηφίας το οποίο έχει εκλεγεί με τις περισσότερες ψήφους. Αν απουσιάζουν ή κωλύονται τακτικά μέλη, καλούνται τα αναπληρωματικά με τη σειρά της εκλογής τους.
3. Ο πρόεδρος καταρτίζει την ημερήσια διάταξη. Στην ημερήσια διάταξη αναγράφονται υποχρεωτικά και όλα τα θέματα που προτείνει ο δήμαρχος. Η επιτροπή μπορεί να αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών της ότι συγκεκριμένο θέμα το οποίο δεν έχει εγγραφεί στην ημερήσια διάταξη είναι κατεπείγον να το συζητά και να λαμβάνει απόφαση γι` αυτό με την ίδια πλειοψηφία, πριν από την έναρξη της συζήτησης των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης.
4. Αν ένα μέλος της επιτροπής απουσιάζει αδικαιολόγητα από τρεις (3) τουλάχιστον συνεχείς συνεδριάσεις, το δημοτικό συμβούλιο με πράξη του το αντικαθιστά.
5. Ο πρόεδρος της επιτροπής καλεί τα μέλη της σε συνεδρίαση με γραπτή πρόσκληση, στην οποία αναφέρονται τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, όποτε το ζητήσει ο δήμαρχος ή το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του συνολικού αριθμού των μελών της. Στην τελευταία περίπτωση, απαιτείται γραπτή αίτηση, στην οποία αναφέρονται τα θέματα που θα συζητηθούν. Στην ίδια περίπτωση δεν μπορεί να επανυποβληθεί αίτημα για το ίδιο θέμα, πριν παρέλθει δίμηνο, αφότου εκδόθηκε απορριπτική απόφαση της επιτροπής, εκτός εάν γίνεται επίκληση νεότερων στοιχείων.
Αν κατά τον υπολογισμό του ενός τρίτου (1/3) προκύπτει δεκαδικός αριθμός, τότε ο αριθμός αυτός στρογγυλοποιείται στην αμέσως μεγαλύτερη μονάδα εφόσον πρόκειται για υποδιαίρεση μεγαλύτερη ή ίση του ημίσεως (0,5). Αν η επιτροπή δεν συγκληθεί το αργότερο έξι (6) ημέρες μετά την υποβολή της αίτησης, συνέρχεται ύστερα από πρόσκληση εκείνων που υπέβαλαν την αίτηση και αποφασίζει για τα θέματα, για τα οποία είχε ζητηθεί η σύγκληση της.
Η αδικαιολόγητη παράλειψη του προέδρου για δύο συνεχείς φορές να καλέσει την οικονομική ή την επιτροπή ποιότητας ζωής αποτελεί σοβαρή παράβαση καθήκοντος.
6. Η πρόσκληση δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου. Η πρόσκληση επιδίδεται ή γνωστοποιείται στα μέλη τρεις (3) τουλάχιστον πλήρεις ημέρες πριν από την ημέρα που ορίζεται για τη συνεδρίαση. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις, η πρόσκληση αυτή μπορεί να επιδοθεί ή να γνωστοποιηθεί την ημέρα της συνεδρίασης. Στην πρόσκληση πρέπει να αναφέρεται ο λόγος για τον οποίο η συνεδρίαση έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα. Πριν από τη συζήτηση η επιτροπή αποφαίνεται για το κατεπείγον των θεμάτων.
7. Οι συνεδριάσεις των επιτροπών είναι δημόσιες και γίνονται στο δημοτικό κατάστημα. Η επιτροπή με πλειοψηφία των τριών πέμπτων (3/5) των μελών της και με αιτιολογημένη απόφαση, η οποία απαγγέλλεται σε δημόσια συνεδρίαση, μπορεί να συνεδριάζει κεκλεισμένων των θυρών. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η επιτροπή μπορεί με την πλειοψηφία του συνόλου των μελών της να αποφασίζει να συνεδριάζει κατά περίπτωση σε άλλο κατάλληλο οίκημα της έδρας, αν κρίνει ότι το δημοτικό κατάστημα είναι ακατάλληλο.
8. Στις συνεδριάσεις των επιτροπών προσκαλούνται και οι πρόεδροι των κοινοτήτων ή των συμβουλίων κοινοτήτων, οι οποίοι δικαιούνται να λαμβάνουν το λόγο.
9. Με απόφασή της, η οποία λαμβάνεται με απλή πλειοψηφία των παρόντων μελών της, η επιτροπή μπορεί να επιτρέπει να λάβουν το λόγο εκπρόσωποι φορέων ή πολίτες που παρευρίσκονται στη συνεδρίαση, εφ' όσον το ζητήσουν.
10. Αν κάποιο μέλος της επιτροπής αρνηθεί ψήφο ή δώσει λευκή ψήφο, λογίζεται ως παρόν κατά τη συνεδρίαση, μόνο για το σχηματισμό της απαρτίας. Τόσο η άρνηση ψήφου, όσο και η λευκή ψήφος δεν υπολογίζονται στην καταμέτρηση θετικών και αρνητικών ψήφων. Τα μέλη της επιτροπής που ήταν παρόντα κατά την έναρξη της συνεδρίασης και με την παρουσία τους υπήρξε απαρτία ακόμα και αν αποχωρήσουν λογίζονται ως παρόντα μέχρι το τέλος της συνεδρίασης, ως προς την ύπαρξη απαρτίας.
Η απαρτία αυτή θεωρείται ότι συντρέχει για όλα τα θέματα που περιλαμβάνονται στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης. Στην περίπτωση αυτή για τη λήψη απόφασης για κάθε συγκεκριμένο θέμα η απαιτούμενη πλειοψηφία δεν υπολογίζεται επί των πραγματικά παρόντων μελών κατά τη ψηφοφορία, αλλά βάσει του αριθμού των μελών που απαιτούνται για την απαρτία. Για τις συνεδριάσεις της οικονομικής και της επιτροπής ποιότητας ζωής τηρούνται πρακτικά.
11. Μέλος της επιτροπής δεν μπορεί να μετάσχει στη συζήτηση ενός θέματος εφόσον ο ίδιος ή συγγενής του έως το δεύτερο βαθμό εξ αίματος ή εξ αγχιστείας έχει υλικό ή ηθικό συμφέρον. Απόφαση που έχει ληφθεί κατά παράβαση της διάταξης αυτής είναι άκυρη. Το μέλος που έλαβε μέρος στη συνεδρίαση διαπράττει σοβαρή παράβαση καθήκοντος και τιμωρείται με την ποινή της αργίας.
12. Οι αποφάσεις των παραπάνω επιτροπών δημοσιεύονται σύμφωνα με τις διατάξεις για τη δημοσίευση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του δήμου με ευθύνη του προέδρου τους».
Άρθρο 23 - Αρμοδιότητα Οικονομικής Επιτροπής ΟΤΑ α' και β' βαθμού επί προσλήψεων - Τροποποίηση άρθρων 72 και 176 ν. 3852/2010
Στον ν. 3852/2010 (Α' 87) επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
α) Η περ. στ' της παρ. 1 του άρθρου 72 αντικαθίσταται και το άρθρο 72 διαμορφώνεται ως εξής:
"1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο, αρμόδιο για τον έλεγχο και
την παρακολούθηση της οικονομικής λειτουργίας του δήμου. Ειδικότερα, έχει τις
ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
α) Συντάσσει και εισηγείται το σχέδιο του προϋπολογισμού.
β) Ελέγχει την πρόοδο υλοποίησης του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο
έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των
εσόδων και εξόδων του δήμου. Η έκθεση αυτή στην οποία καταχωρούνται και τυχόν
παρατηρήσεις της μειοψηφίας, δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του
δήμου.
γ) Προελέγχει τον απολογισμό.
δ) Αποφασίζει για την έγκριση της αποζημίωσης των δαπανών μετακίνησης του
δημάρχου, των αντιδημάρχων και των δημοτικών συμβούλων, εκτός της έδρας του
Δήμου για εκτέλεση υπηρεσίας. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις επιτρέπεται να
μετακινηθεί εκτός έδρας ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος ή μέλος του δημοτικού
συμβουλίου χωρίς προηγούμενη απόφαση της οικονομικής επιτροπής. Στις
περιπτώσεις αυτές, η επιτροπή αποφασίζει χωρίς καθυστέρηση, αν η μετακίνηση
ήταν επιβεβλημένη ή όχι.
ε) Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
στ) Αποφασίζει για την υποβολή αιτημάτων πρόσληψης του πάσης φύσεως προσωπικού,
συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων και νομικών συμβούλων με σχέση έμμισθης
εντολής, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
ζ) Εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο το πολυετές σχέδιο διαχείρισης της
ακίνητης περιουσίας του Δήμου και έχει την ευθύνη της υλοποίησής του.
η) Αποφασίζει αιτιολογημένα για την τροποποίηση του φυσικού ή οικονομικού
αντικειμένου συμβάσεων, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση νομοθεσία.
Στις συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου εγκρίνει το πρωτόκολλο παραλαβής με
αιτιολογημένη απόφασή της.
θ) Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή
και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, συμπεριλαμβανομένων και
αυτών που αφορούν σε έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, καθώς και τη
συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή
ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους του δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους.
ι) Καταρτίζει τον κανονισμό λειτουργίας της.
ια) Μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων, τον καθορισμό των όρων τους και την
υποβολή της σχετικής εισήγησης στο Δημοτικό Συμβούλιο.
ιβ) Αποφασίζει τον συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχει αντικείμενο μέχρι
ποσού εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ. Όταν το αντικείμενο είναι άνω των 60.000
ευρώ, τότε εισηγείται τη λήψη απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο. Δεν
επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων,
αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών
οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει
επιλυθεί με απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου,
ειδικά για την άσκηση ενδίκων μέσων κατά απόφασης, δεν εφαρμόζεται σε
περιπτώσεις δίκης που αφορά τον προσδιορισμό ή την μετατροπή της εργασιακής
σχέσης μεταξύ εργαζομένων και του δήμου.
ιγ) Αποφασίζει για την καταβολή εξόδων κίνησης και ημερήσιας αποζημίωσης, σε
ιδιώτες μέλη επιτροπών ή ομάδων εργασίας ή ομάδων διοίκησης έργου, που συγκροτούνται
από την Εκτελεστική Επιτροπή ή τον Δήμαρχο για μετακινήσεις στο εσωτερικό και
στο εξωτερικό, οι οποίες γίνονται για εκτέλεση υπηρεσίας, σχετικής με το έργο
τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποπαράγραφο Δ.9 του ν. 4336/2015 (Α` 94).
ιδ) Ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών,
υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού πλην των περιπτώσεων που
υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου για την απευθείας ανάθεση.
ιε) Εισηγείται για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
ιστ) Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων του
δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 73 παρ. 1Bv) και παρακολουθεί
την υλοποίησή τους.
ιζ) Αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές.
ιη) Αποφασίζει για την άσκηση ή μη όλων των ένδικων βοηθημάτων και των ένδικων
μέσων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά.
ιθ) Αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και για την ανάκληση της
πληρεξουσιότητάς του, σε όσους δήμους, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι με
μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να
παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια και καθορίζει την αμοιβή τους. Μπορεί επίσης
να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι,
με μηνιαία αντιμισθία. Με απόφασή της είναι δυνατή, κατ` εξαίρεση, η ανάθεση σε
δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων, τα οποία
έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα του δήμου και απαιτούν εξειδικευμένη
γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές, η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 281 του ΚΔΚ.
κ) Αποφασίζει για:
1. τη διαγραφή χρεών και την απαλλαγή από προσαυξήσεις κατά το άρθρο 174 του
Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
ii. τη διευκόλυνση οφειλετών για ποσά άνω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000)
ευρώ κατά το άρθρο 170 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
iii. την απευθείας ανάθεση σε νομικά πρόσωπα και δημοτικές επιχειρήσεις κατά το
άρθρο 12 του ν. 4412/2016 (Α` 147),
iv. τη χρηματοδότηση κοινωφελών επιχειρήσεων κατά το άρθρο 259 παρ. 1 του
Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, καθώς και για την έγκριση της απόφασης του
διοικητικού συμβουλίου της κοινωφελούς επιχείρησης για είσπραξη εύλογης
αποζημίωσης κατά την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.
ν. την παραχώρηση εγκαταστάσεων, εξοπλισμού και μέσων προς τις κοινωφελείς
επιχειρήσεις κατά το άρθρο 259 παρ. 4 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
vi. την έγκριση των προϋπολογισμών των ισολογισμών, των απολογισμών, των
ετησίων προγραμμάτων δράσης και των εκθέσεων πεπραγμένων των νομικών προσώπων
και επιχειρήσεων του δήμου.
κα) αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών.
κβ) Αποφασίζει για την υποβολή προτάσεων εκ μέρους του Δήμου για τη
χρηματοδότηση ή επιχορήγηση δράσεων, προγραμμάτων και αντίστοιχων έργων από
εθνικούς πόρους ή/και πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή/και οποιουδήποτε άλλου
φορέα.
κγ) Αποφασίζει για τη σύναψη των προγραμματικών συμβάσεων του δήμου.
2. Για τις περιπτώσεις ιζ`, ιη`, ιβ' της προηγούμενης παραγράφου, η απόφαση λαμβάνεται ύστερα από γνωμοδότηση δικηγόρου, η ανυπαρξία της οποίας συνεπάγεται ακυρότητα της σχετικής απόφασης. Η παρούσα ρύθμιση ισχύει και όταν αποφασίζει, σχετικά, το Δημοτικό Συμβούλιο, λόγω υπέρβασης του αντικειμένου των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ της περίπτωσης ιβ` της προηγούμενης παραγράφου.
3. Η οικονομική επιτροπή, με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της, μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητάς της στο Δημοτικό Συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητά του».
β). Η περ. στ' της παρ. 1 του άρθρου 176 αντικαθίσταται και το άρθρο 176 διαμορφώνεται ως εξής:
"1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο και όργανο για τον έλεγχο
και την παρακολούθηση της οικονομικής λειτουργίας της περιφέρειας. Ειδικότερα,
έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
α) Συντάσσει και εισηγείται τον προϋπολογισμό της περιφέρειας.
β) Ελέγχει την πρόοδο υλοποίησης του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο
έκθεση προς το περιφερειακό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των
εσόδων και εξόδων της περιφέρειας. Η έκθεση αυτή, στην οποία καταχωρούνται και
τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας, δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του
δήμου.
γ) Προελέγχει τον απολογισμό.
δ) Αποφασίζει για την έγκριση της αποζημίωσης των δαπανών μετακίνησης του
περιφερειάρχη, των αντιπεριφερειαρχών και των περιφερειακών συμβούλων, εκτός
της έδρας τους για εκτέλεση υπηρεσίας. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις επιτρέπεται
να μετακινηθεί εκτός έδρας ο περιφερειάρχης, ο αντιπεριφερειάρχης ή μέλος του
περιφερειακού συμβουλίου χωρίς προηγούμενη απόφαση της οικονομικής επιτροπής.
Στις περιπτώσεις αυτές, η επιτροπή αποφασίζει χωρίς καθυστέρηση, αν η
μετακίνηση ήταν επιβεβλημένη ή όχι.
ε) Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
στ) Αποφασίζει για την υποβολή αιτημάτων πρόσληψης του πάσης φύσεως προσωπικού,
συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων και νομικών συμβούλων με σχέση έμμισθης
εντολής, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
ζ) Εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο το πολυετές σχέδιο διαχείρισης της
ακίνητης περιουσίας της περιφέρειας και έχει την ευθύνη της υλοποίησής του.
η) Αποφασίζει αιτιολογημένα για την τροποποίηση του φυσικού ή οικονομικού
αντικειμένου συμβάσεων, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση
νομοθεσία. Στις συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου εγκρίνει το πρωτόκολλο
παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της.
θ) Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή
και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, συμπεριλαμβανομένων και
αυτών που αφορούν σε έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, καθώς και τη
συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή
ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους της περιφέρειας ή δημόσιους υπαλλήλους.
ι) Καταρτίζει τον κανονισμό λειτουργίας της.
ια) Μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων, τον καθορισμό των όρων τους και την
υποβολή της σχετικής εισήγησης στο περιφερειακό συμβούλιο.
ιβ) Αποφασίζει τον συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχει αντικείμενο μέχρι
ποσού εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ. Όταν το αντικείμενο είναι άνω των 60.000
ευρώ, τότε εισηγείται τη λήψη απόφασης από το περιφερειακό συμβούλιο. Δεν
επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων,
αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών
οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει
επιλυθεί με απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου,
ειδικά για την άσκηση ενδίκων μέσων κατά απόφασης, δεν εφαρμόζεται σε
περιπτώσεις δίκης που αφορά τον προσδιορισμό ή την μετατροπή της εργασιακής
σχέσης μεταξύ εργαζομένων και της περιφέρειας.
ιγ) Αποφασίζει για την καταβολή εξόδων κίνησης και ημερήσιας αποζημίωσης, σε
ιδιώτες μέλη επιτροπών ή ομάδων εργασίας ή Ομάδων διοίκησης έργου, που
συγκροτούνται από την Εκτελεστική Επιτροπή ή τον περιφερειάρχη για μετακινήσεις
στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, οι οποίες γίνονται για εκτέλεση υπηρεσίας,
σχετικής με το έργο τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποπαράγραφο Δ.9 του ν.
4336/2015 (Α` 94).
ιδ) Ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών,
υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού πλην των περιπτώσεων που
υπάγονται στην αρμοδιότητα του περιφερειάρχη για την απευθείας ανάθεση.
ιε) Εισηγείται για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
ιστ) Εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων της
περιφέρειας, και παρακολουθεί την υλοποίησή τους.
ιζ) Αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές.
ιη) Αποφασίζει για την άσκηση ή μη όλων των ένδικων βοηθημάτων και των ένδικων
μέσων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά.
ιθ) Αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών.
κ) Αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και για την ανάκληση της
πληρεξουσιότητάς του, σε όσες περιφέρειες, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι,
με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να
παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια. Μπορεί επίσης να αναθέτει την παροχή
γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία
αντιμισθία. Με απόφασή της είναι δυνατή, κατ` εξαίρεση, η ανάθεση σε δικηγόρο,
εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων, τα οποία έχουν
ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα της περιφέρειας και απαιτούν εξειδικευμένη
γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 281 του ΚΔΚ.
κα) Την απόφαση για την αγορά, παραχώρηση χρήσης, μίσθωση και εκμίσθωση κινητών
και ακινήτων.
κβ) Κηρύσσει την αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου για έργα αρμοδιότητας της
οικείας περιφέρειας, όταν έχει εκδοθεί πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου περί
υπαγωγής της απαλλοτρίωσης στην διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα
Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν.
2882/2001 (Α` 17).
2. Για τις περιπτώσεις ιζ` και ιη` της προηγούμενης παραγράφου, η απόφαση
λαμβάνεται ύστερα από γνωμοδότηση δικηγόρου, η ανυπαρξία της οποίας συνεπάγεται
ακυρότητα της σχετικής απόφασης. Η παρούσα ρύθμιση ισχύει και όταν αποφασίζει,
σχετικά, το περιφερειακό συμβούλιο, λόγω υπέρβασης του αντικειμένου των εξήντα
χιλιάδων (60.000) ευρώ της περίπτωσης ιβ` της προηγούμενης παραγράφου.
3. Η οικονομική επιτροπή, με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη
πλειοψηφία των μελών της, μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της
αρμοδιότητάς της στο περιφερειακό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει
ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητά του.».
11-11-2021/20:02